theme parks, Fraser island en Whitsunday islands

29 juni 2016 - Port Douglas, Australië

Maandag 6 juni gaan we naar Warner Bros Movieworld. Voor iedereen wel wat te doen maar het is vooral een achtbanenpark. Een leuke dag waar Stefan, Yoran en Tygo vooral de Green Lantern en Superman zullen herinneren. De laatste haalt tot +4,2 en -1 G krachten en bij de start in 2 secondes naar de 100 km/h is ook niet kinderachtig. Quinn vond de Batman attractie erg gaaf waar je als een batwing gekatapulteerd wordt en vervolgens weer een vrije val naar beneden maakt. Sabine en Tess hadden ook een geweldige dag maar het Scooby Doo deel heeft toch voor wat trauma gezorgd. Vooraf geen idee maar het bleek een kruising te zijn tussen een spookhuis en een achtbaan, die op een gegeven moment ook nog eens achteruit ging….oepsie J

Dinsdag 7 juni doen we het nog eens dunnetjes over maar nu gaan we naar Wet en Wild. Dit park doet zijn naam eer aan want het is inderdaad nat en wild! Een monsterlijk golfslagbad waarin de golven echt breken en supervette glijbanen zoals de Kamikaze, de Constrictor en de Black Hole staan tot onze beschikking. Af en toe beangstigend maar de kick is des te groter. We verbazen ons over de vele lifeguards die ze hier hebben. Het is alsof we het park voor ons alleen hebben zo rustig is het maar dat maakt het contrast wel nog groter als er bij sommige baden 4 lifequards naar het water staan te turen zonder ook maar een andere levensvorm in de buurt. De glijbanen zijn stuk voor stuk briljant en geen van ons heeft dit nog zo ervaren. Veel moet je ook samen doen of met zijn drieën in een band. Het leuke is dat de jongens overal in mogen behalve 1. Voor deze moet je 45 kilo wegen. Stefan is net zwaar genoeg dus die gaat wel. Na een lange tocht omhoog moet hij in een soort van cabine stappen en begint er een dame over de speakers af te tellen. 3, 2, 1, zero en ineens klapt het luikje waar ik op sta weg en maak ik een vrije val naar beneden. Ik ga zo hard dat ik niks kan zien door al het water wat in mijn gezicht spettert. Al snel lijk ik af te remmen, dit komt omdat ik omhoog ga! Bizar. Deze glijbaan is zo ontworpen dat je genoeg snelheid maakt om ook een stuk omhoog te gaan. Maar wat goes up must come down en al snel maak ik weer vaart en na een scherpe bocht knal ik de uitdrijfbak in. Als ik op sta zie ik de jongens op een afstandje vragend naar mij kijken. Was het gaaf pap?

Woensdag 8 juni is het vooral rijden of wachten. We rijden naar Britz Birsbane. Met nieuwe handdoeken, lakens, gas, ramen, kastdeur, navigatie en een kadobon rijker zijn we weer onderweg. Quinn hoopt vurig dat Britz er voor heeft kunnen zorgen dat Ken weer wat zegt maar helaas, Ken is nog steeds boos en heeft geen zin om te zeggen waar we heen moeten rijden. Stefan probeert nog een keer andere namen in te stellen in de navigatie maar helaas…geen van allen heeft er zin in. Jammer, Quinn zit bijna altijd als we rijden over Stefans schouder mee te kijken en volgt alle verrichtingen nauwlettend. Wanneer we ergens bijna zijn dan zegt de navigatie (Ken in dit geval): You have reached your destination. En Quinn vindt dat lachen maar voortaan is het stil…

Donderdag 9 juni bezoeken we Australië zoo. Dit is een hele mooie dierentuin waar we ook het Wildlife ziekenhuis bezoeken. We hebben het al eerder ervaren maar het blijft bewonderenswaardig hoe de mensen zich hier inzetten en wat bijzonder dat we hier een kijkje hebben mogen nemen. Steve irwin zijn nalatenschap is overal zichtbaar, geweldig. Maar ook de ruimte, de bijzondere dieren (bv de immense condor) en de heerlijke burritos van Sabine maken de dag zeer geslaagd.

Vrijdag 10 juni dagje glijden, zwemmen en springen op de camping Glen forest.

Zaterdag 11 juni. ‘s Avonds bedenk ik wat we hebben gedaan vandaag…ik kom niet veel verder dan zwembad, potje monopoly en de dag was zo maar weer voorbij…of waren we ook nog naar de bioscoop geweest? Ik weet het niet meer, af en toe zijn we de dagen helemaal kwijt.

Zondag 12 juni rijden we naar Hervey Bay. Daar aangekomen maar weer een potje monopoly en na het eten nog even luisteren naar de Steve Irwin tribute song. Door het bezoek aan Australia zoo is zijn leven veel onderwerp van gesprek.

Maandag 13 juni gaan we naar het grootste zandeiland ter wereld en enige plek waar regenwoud groeit op zand. We gaan er heel vroeg uit richting Ferry. Als we op Fraser island uitstappen worden we met een busje naar het resort gebracht vanwaar onze tour start. Onze gids haalt ons op en in een mum van tijd rijden we in een  Mastodont van een 4wd door het woud. Hobbeldeboddel door de jungle! Tess gilt het aanvankelijk uit wanneer we al snel bijna door het plafond worden gelanceerd. Over de grootste zandsnelweg ter wereld scheuren we met 80km/h. Grappig dat normale verkeersregels hier gewoon van toepassing zijn. We maken een mooie wandeling door het regenwoud en bezoeken een schipwrak, een uitkijkpunt en het adembenemende lake mackenzie. Ranger Martin verzorgt lekkere koekjes en koffie in de ochtend en middag en verteld ons alles wat hij weet over dit schitterende eiland. ‘s Avonds worden we ontvangen op het resort en boeken we in ons huisje. Ohhhh heerlijk zeg. Een bad, een wasmachine, een balkon met bbq, uitzicht op het regenwoud, multimedia met kidsmovies, vaatwasser en heerlijke bedden. We ervaren het een beetje apart al die ruimte en gaan er eens lekker van genieten. Badderen dus en lekker neerploffen op de hoekbank. Hmmmm een bank....wist niet meer dat dat zo lekker zat zeg! :)

Dinsdag 14 juni halen we zelf een 4wd. Via het elektrische dingohek, de rollercoaster (zoals ze de gigantische hobbelhelling hier noemen die je moet nemen om het resort te verlaten) starten we onze eigen safari. We steken door naar het oostelijke strand en Stefan trapt het pedaal even lekker in als we de zandsnelweg op draaien richting zuiden. Een keer schrikken we allemaal even als we door een verraderlijke geul met water heen rijden waardoor we gelanceerd worden en het water over de auto heen klotst. 1 seconde later.. Gaaf! We vervolgen onze weg via Dilli Village waar we weer het stand verruilen voor de jungle. We stoppen bij meerdere meren en duiken nog even bij het mooiste meer er in. Het water is zo mooi helder. Ongelooflijk. Als we terug zijn bij het resort sluiten we de dag af met een kanotocht. De ranger neemt ons een stuk mee richting zuiden waarna we een kreek ingaan door een mangrovebos. Het is af en toe bukken geblazen want de takken groeien overal. Op de weg terug varen we langs het strand terwijl de zon ondergaat en de stingrays onder onze kano's wegschieten. Vanavond zullen we lekker slapen :)

Woensdag 15 juni genieten we ‘s ochtends van de lekkere bedden. We doen het rustig aan en krijgen terwijl we aan het ontbijt zitten onverwachts bezoek van 2 kookaberras op ons balkon. De door ons gehuurde Toyota landcruiser brengt ons vandaag naar Indians Head en de Champagne Pools. Stefan, Yoran en Tygo wagen het er op en genieten van de natuurlijke champagne wanneer de golven over de rotsen klappen. Net alsof je in een groot glas champagne drijft wanneer het schuim om je heen "knispert" :). Tygo en Stefan beklimmen Indian head en zien vanaf boven dat het water steeds dichter bij onze jeep komt. Oh o, snel naar beneden rennen! Terwijl het strand steeds smaller wordt door het opkomende water racen we snel terug naar het midden van het eiland waar we ergens af moeten slaan om het binnenland in te trekken. Opschieten! voor het water ons "opslokt". We redden het gelukkig net op tijd...pfffiew. Sabine, Yoran en Tygo sluiten de avond af met een nachtelijke Tour. De ranger neemt ze mee op zoek naar Wildlife en na deze late wandeling is de kennis weer verder verrijkt met het sterrenstelsel en hebben ze alen, vleermuizen en giftige spinnen gezien die je binnen 10 minuten doden na een beet…

Donderdag 16 juni vertrekken we na een korte wandeling met pijn in ons hart van het prachtige fraser island. Iedereen had echt nog wat langer willen blijven. We halen onze camper op en al snel is alles weer heel vertrouwd en tuffen we verder.  Eindbestemming vandaag is Gin Gin. Er wordt wat met de nerfs geschoten, gevoetbald en gefrisbeed waarna de jongens voor het slapen gaan nog even met de drone vliegen op het immense grasveld van de mooiste showground tot nog toe.

Vrijdag 17 juni. De schattige possum van gisteravond is vertrokken wanneer we in alle vroegte wegrijden richting Yeppoon. Lekker dagje monopoly, zwemmen in het waterpark, wandelen en na avondeten marshmallows boven het kampvuur. Het blijft allemaal heel vervelend J

Zaterdag 18 juni weer een typisch campingdagje. LEGO, monopoly, zwemmen en kampvuur vullen de dag.

Zondag 19 juni staat in het teken van rijden richting Airlie Beach. De rit gaat voorspoedig mede dankzij onze co-piloot Quinn die nog steeds de verrichtingen voorin volgt vanuit de bank achterin. Onderweg komen we nog langs de Subway en Dominos. Zag er zo lekker uit, daar moesten we even stoppen...even na 8-en bellen we nog even met Joke. Fijn dat we even hebben kunnen bellen op haar verjaardag.

Maandag 20 juni verkennen we Airlie Beach. We lopen door de leuke straatjes en gaan langs de lagoon met op de achtergrond de Whitsundays. Dit is voor iedereen vrij toegankelijk maar het is ontzettend mooi en zelfs met lifeguard. Goed geregeld hier.

Dinsdag 21 juni is het vaderdag! En waarom niet? Iedere dag is een zondag en deze dag kwam beter uit :) Stefan is ontzettend verwend! En de kids vinden het geweldig na zo lang naar deze dag te hebben toegeleefd. Verder beleven we een traditionele campingrelaxdag, het gebruikelijke recept. Zin in morgen, eilandenexcursie.

Woensdag 22 juni staat de bus om 07.10 al te wachten voor onze camping. De bus brengt ons naar de haven en al snel is onze tour begonnen. De luxe boot vaart ons door de Whitsunday eilanden heen en we gaan ook op een paar eilanden er uit. Als eerste komen we aan op Whiteheaven beach. En inderdaad een witte hemel is het. Er zit een heel verhaal bij maar er is een reden waarom het zand hier zo wit is. Volgens velen het witste ter wereld...tel daar de verschillende kleuren blauw van het water bij op. Wowie! Snap dat Mr. Depp hier graag kwam tijdens de opnames van Pirates of the Carribean. Hierna bezoeken we nog een eiland waar we de onderwaterwereld van het Great barrier reef bekijken met een glass bottom boat en snorkelen. Yoran en Stefan weten dit keer zelfs een schildpad op 4 meter diep aan te raken en komen de hele familie Nemo tegen. Als laatste bezoeken we daydream island. We mogen hier over het gigantische resort wandelen en van alle faciliteiten gebruik maken. We bekijken de lagoon met roggen en haaien en springen in een van de zwembaden met bar in het water :)
Als we voldaan terugkomen haalt Stefan nog snel een middeltje tegen sandflies. Die rakkers hadden we gemist als kiespijn maar hier zitten ze volop en vooral Sabine geniet volop van hun aandacht :( helaas dus geen rapportcijfer 10 voor Airlie Beach.

Donderdag 23 juni is een hele dag rijden. Op weg naar Innisfail rijden we langs vele suikerrietvelden en bananenplantages. Grappig hoe ze het transport hier hebben geregeld met echt overal minispoortjes, waar treinen met alleen maar bakken suikerriet overheen rijden.

Vrijdag 24 juni snel weg uit Innisfail. Een stad die ons niet kan bekoren maar we doen eerst nog wat boodschappen voor we de Atherton Tablelands in rijden. Al vrij snel merken we dat we tropisch binnenland inrijden. We rijden over kronkelende wegen door de met regenwoud begroeide bergen. We bekijken de Ellinjaa, de Zillie, de Milaa Milaa en de Malanda watervallen. Ook doen we nog twee mooie wandelingen door de jungle waar we schattige schildpadjes in een rivier zien zwemmen en we hebben mazzel dat we een boomkangaroo zien! Die zijn klein en ze bewegen haast geruisloos dus echt een gelukkie dat we hem zagen. We eindigen de dag op een mooie camping bij een meer. Hier blijven we wel een paar nachtjes. Stefan maakt monkey mia burgers "light" die ook zonder beet root en gebakken ei er prima ingaan.

Zaterdag 25 juni doen we niks. Nou ja, niks behalve kleien, frisbeeen, jumping pillow, zwemmen en monoponien zoals Quinn het iedere keer noemt. ‘s Avonds bouwen de jongens weer een mooi vuur. Dit gaat nooit vervelen, Stefan is misschien wel de grootste pyromaan. De Marshmallows vervelen overigens ook niet :)

Zondag 26 juni weer een dagje op de camping bij Lake Tinaroo. Wat zal morgen brengen? In ieder geval weer een dagje dichter bij het einde van ons avontuur….