Op naar de kangaroos

12 maart 2016 - Carnarvon, Australië

Dinsdag 1 maart

Al vrij vroeg wakker van de fluitende vogeltjes. Nu snappen we meteen weer waarom we zo graag terug wilde naar Australië. Zelfs in een grote stad als Perth zijn ze overal in de mooiste kleuren. Na een ontbijtje in de tuin, gaan we naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum om wat boodschapjes te doen. We moeten met de bus, want morgen wordt de camper pas opgehaald. Terug bij het hotel duiken de jongens in het zwembad en gaan weer in de weer met hun snorkels. Hopen dat ze er in de zee net zoveel plezier van gaan hebben als dat ze nu al in het zwembad hebben gehad. Samen een filmpje kijken en op tijd naar bed, want zijn toch nog wel erg moe van afgelopen nacht. Het tijdsverschil met Nederland is nu nog maar zeven uur.

Woensdag 2 maart

Na een snel ontbijtje gaat Stefan snel op weg om onze camper op te halen bij Britz. Yoran en Tygo vermaken zich in het zwembad en Quinn en Tess spelen achter elkaar potjes pesten. De kaartspellen blijken wel een schot in de roos, want er wordt elke dag wel gepresident, gepest of getoept. Soms wel uren achter elkaar. Zelfs Tess heeft het pesten al aardig onder de knie.  Al snel komt Stefan terug met de camper. Helaas is deze een stuk ouder dan degene die we in Christchurch hebben ingeleverd met twee keer zoveel kilometers op de teller. Het interieur is een stuk minder modern en hij ziet er ook uit alsof hij flink gebruikt is. Pluspunt is wel het vaste bed voor ons. We slaan een flinke hoeveelheid eten en drinken in en zoeken een camping in het noorden van Perth. De temperatuur is hier in Australië toch wel aanzienlijk hoger dan in Nieuw Zeeland, zo rond de 30 graden. De camping valt erg tegen met wat we gewend zijn geraakt in Nieuw Zeeland, waar de meeste campings toch wel een speeltuintje, jumping pillow, zwembadje en mooie buitenkeukens hebben. Sabine maakt de camper schoon en Stefan doet spelletjes met de kids. Wel even wennen weer zo’n nieuwe camper, maar over een paar dagen voelt hij waarschijnlijk al weer vertrouwd aan.

Donderdag 3 maart

Vannacht een roerige nacht. Quinn viel midden in de nacht uit zijn bed. Dat gebeurt wel vaker, omdat hij een enorme draaikont is in bed. Toen Sabine hem terug wilde leggen in zijn bedje, kwam ze erachter dat het licht het niet deed. Wat betekende dat de accu leeg is en ook de koelkast niet meer aan staat. Dat zou met een goede accu absoluut niet kunnen. Snel naar een plek met stroom. Gelukkig staan we op een camping, anders hadden we al onze koelproducten weg kunnen gooien. Na een paar uurtjes slaap richting Britz. Gelukkig blijkt het vervangen van de accu een paar minuten werk en kunnen we vrij snel weer op weg. Richting Cervantes héél veel aangereden kangaroos gezien. Sabine heeft ook twee levende gezien die een stuk van de weg af zaten. Vlak voor Cervantes nog een bezoek gebracht aan Nambung NP waar de bijzondere Pinnacles te bewonderen zijn. Vannacht op de camping maar de nieuwe accu eens goed op laden. Op de camping aangekomen worden we verwelkomt door een grote groep roze kakatoos die van de ene naar de andere boom vliegen. De jongens pakken enthousiast hun verrekijker erbij om ze nog beter te kunnen bekijken. Inmiddels is het bij oma Addie ochtend en kunnen we haar even Skypen voor haar verjaardag. De verbinding is niet zo heel goed, maar we hebben haar toch even kunnen spreken. Later ook nog even met Marloes en Rens geskyped en met oma Joke gebeld. Wel erg fijn om de mensen thuis af en toe te kunnen spreken. Na een lekkere bbq en douche weer bij tijds naar bed.

Vrijdag 4 maart

Na een stevig ontbijt met bacon&eggs rijden we vandaag snel weg richting Kalbarri NP. We komen laat in de middag aan en verblijven op een camping met meer vertier. Jumping pillow en zwembad zijn aanwezig dus de jongens sprinten na aankomst de camper uit.

Zaterdag 5 maart

Vandaag willen we een eind richting Monkey Mia rijden en onderweg ergens een overnachting vinden. Het wordt uiteindelijk Hamelin Pool. Klinkt goed maar bij aankomst blijkt al snel dat dit een beetje vergane glorie is. Zwembad ja maar gevuld met “bore”water. Wat wit al snel oranje maakt in de zwemkleding. Douches ja maar wel lekker zout. En een zitje ja maar wel bedekt met vogelpoep. Klinkt allemaal wel heel negatief en eigenlijk was dat het ook wel maar dat had vooral te maken met die verschrikkelijke vliegen. Bah, wat een vervelende beesten zeg. Gelukkig zijn we “veilig” in onze camper en zijn ze na 18.30 ongeveer pardoes verdwenen.

Zondag 6 maart

We vertrekken bijtijds richting Monkey Mia. Onderweg stoppen we even om te tanken. Hier zijn er ook volop vliegen helaas. Eigenlijk hopen we dat hoe dichter we weer bij zee komen, hoe minder vliegen er zijn, maar een gesprekje met een Australiër doet al snel vermoeden dat ze waarschijnlijk overal zijn de komende periode. Het heeft te maken met de inlandse wind en het wet season in het noorden. Bij shell beach stoppen we nog even. Stefan gaat even voor verkennen of het te doen is met de vliegen, maar zit al binnen een paar tellen onder tientallen vliegen. Toch maar doorrijden richting Denham. Bij het Ocean Park in Shark Bay krijgen we een hele leuke rondleiding door allerlei bassins waar alle waterdieren zitten die in shark bay voor komen. Een ontzettend enthousiaste gids vertelt ons alles over de verschillende vissen, schildpadden, algen, roggen en haaien. De grote haaien worden zelfs nog gevoerd. Erg indrukwekkend om te zien. Daarna rijden we door naar Monkey Mia waar we onderweg nog een familie emu’s zien langs de weg. Ook op de camping blijken er meerdere te lopen. Ze kunnen in de omgeving weinig eten vinden en zoeken op de camping naar alles wat maar eetbaar is. We krijgen dan ook duidelijke instructies om ze niet te voeren. We hebben een schitterende plek aan het strand met een ontzettend mooi uitzicht over de baai waar de dolfijnen in zwemmen. Gelukkig doet de airco het aardig en blijft het in de camper onder de 30 graden. Nog vrij koel, want buiten kan de temperatuur de komende dagen oplopen tot 40 graden!! De vliegen blijken hier gelukkig erg mee te vallen en rond 18.00u wordt het al wat aangenamer. Met z’n allen op het strand tosti’s eten met een prachtige zonsondergang. Wat een droomplek! Als de zon om 19.00u onder gaat, begint het echt heerlijk te worden, al blijft het de hele avond zwoel en komt de temperatuur niet onder de 24 graden.

Maandag 7 maart
Vandaag is het alweer vier jaar geleden dat ons kleine meisje is geboren. Voor het ontbijt gaan we eerst richting strand, want rond 07.45 komen de eerste dolfijnen naar de baai. Het is een enorm bijzondere ervaring om ze van zo dichtbij te zien. Het is een groep van ongeveer vijfentwintig dolfijnen waar er soms twee en andere dagen wel twintig van naar de kust komen. Ze komen daar echt heen vanwege het contact met mensen, want er krijgen er maar drie een visje gevoerd. Tess, Stefan en Tygo worden uitgekozen om een visje te geven aan een van de dolfijnen. Ontzettend leuk natuurlijk om er zo dicht bij te staan. Terug gekomen is het tijd voor taart en cadeautjes. Ook heeft ze een mooie kaart van oma Joke en Marloes, Youri en de kinderen gekregen. Het skypen gaat niet zoals gehoopt helaas, maar de lieve felicitaties zijn allemaal via WhatsApp en als spraakberichtje binnen gekomen. Tess vindt het wel maar raar dat er verder geen mensen op haar feestje komen, maar geniet wel van alle aandacht. Zij mag kiezen wat we die dag doen. Om te beginnen lekker naar het strand. Het water is heerlijk, helemaal omdat het zo warm is. Verder lekker naar het zwembad op het heetst van de dag. ’s Avonds wil Tess graag pannenkoeken eten. Omdat de vliegen toch wel heel erg vervelend zijn, eten we de pannenkoeken in de gemeenschappelijke campingkeuken. Nog een lekker verjaardagstoetje, ijs met m&m’s is het bijna tijd om lekker te slapen. Ondanks dat het een gezellige dag was, voelde het toch ook zeker wel als een gemis om dit niet met de naasten te kunnen vieren.

Maandag 8 maart
Lekker ontbijten met nog wat pannekoeken en geroosterd brood. Dat dacht een brutale emu ook. Stefan en Tess hebben niks in de gaten. Op het moment dat Stefan zijn hoofd draait en er plotseling het hoofd van een emu naast Tess haar hoofd verschijnt schrikt hij zich een hoedje. Stefan probeert hem weg te jagen maar de brutale rakker heeft zijn ogen gefixeerd op onze toast en gaat er voor. En het lukt hem ook nog ondanks dat Stefan water over hem heen gooit en hem met een stoel te lijf gaat. Of hij nu genoeg dacht te hebben aan een toastje of toch wat angstig werd van het wilde gejoel en gezwaai van Stefan, uiteindelijk kiest hij het hazenpad. Dit belooft een leuke dag te worden! En dat blijkt, tijdens het snorkelen vandaag ziet Yoran een hele aparte rog. Het blijkt de giant shovel-nosed ray te zijn. Supercool! Ook Tygo heeft een bijzondere aanvaring met een dier maar dan op het vaste land. Hij ziet een hagedis genaamd skink. Verder hebben we vandaag nog echt superveel geluk. Terwijl wij helemaal alleen in het water zijn komen er ineens een paar dolfijnen heel dichtbij ons. En wat helemaal gaaf is dat er een het schijnbaar zo leuk vindt dat hij zo tussen ons door zwemt. Wow! Deze dag moeten we echt even verwerken. Naast al het moois was het vandaag ook superwarm, net even boven de 40 graden, niet echt weer om te koken dus gaan we naar de monkey bar waar we buiten een pizza en fish&chips verorberen. De jongens schieten nog een potje pool en voor het slapen gaan worden nog alle ervaringen in wilde verhalen met elkaar gedeeld.

Dinsdag 9 maart
Vandaag wederom boven de 40, pffff. We gaan in de ochtend een klein stukje verderop voorbij de pier een plekje bezoeken waar je roggen kunt zien. Alleen Tess blijft taartjes bakken op het strand maar de rest ziet meerdere roggen. Leuk hoor. Stefan, Yoran en Tygo weten zelfs nog een haai te spotten. Gelukkig is hij ver weg. We trekken de hitte vandaag echt slecht dus houden we een siësta. De airco doet zijn best maar weet het vandaag niet meer onder de 30 te krijgen. Vanavond uit eten. Hamburgers met alles er op en er aan. Ei, ananas, sla, tomaat, bacon, rode biet, kaas en heerlijke sausjes. Hmmmmmm Terwijl de zon aan het ondergaan is rijden we nog even snel naar het nabijgelegen Francois Perron NP. Onderweg zien we een kangaroo en in het NP genieten Stefan, Yoran, Tygo en Tess van een natuurlijk Hot Tub. En Hot is ook echt Hot!

Woensdag 10 maart
Vandaag weer veel van hetzelfde. Ochtend strand, middag zwembad. Stefan weet tijdens het snorkelen nog een zeeslak uit het water te vissen die in een supermooie schelp huist. Vanavond weer uit eten en Sabine en Tess genieten van de zonsondergang met pelikanen op het strand terwijl de mannen de pooltafel onveilig maken in de monkey bar.

Donderdag 11 maart

Helaas is vandaag de dag dat we vertrekken uit het geweldige Monkey Mia. Wat een toptijd en wat voelen we ons bevoorrecht. Onderweg naar Carnarvon héél veel dode kangaroos langs de weg. Blijft geen leuk gezicht en helemaal niet als het er zo veel zijn. In Carnarvon gaan we boodschappen doen bij de Woolworths en checken we in bij een van de vele campings. Het is hier behoorlijk uitgestorven, we hebben de camping bijna voor ons alleen. Volgens de jongens is dit een topcamping. Er is namelijk een pooltafel, tafeltennis, trampoline, zwembad, heel veel ruimte en behoorlijk internet. Ook wel een keer fijn.

Vrijdag 12 maart

We doen helemaal niks vandaag behalve een wasje draaien. De kinderen doen wat schoolwerk en verder wordt er behoorlijk wat tafeltennis en pool gespeeld. Het is in Carnarvon zeer aangenaam met een graadje of 29/30 dus het zwembad wordt op het heetst van de dag ook nog aangedaan.

1. Tiebe en Dinthe:
    17 maart 2016
    Gefeliciteerd met je 4e verjaardag Tess! Leuk verhaal en foto's weer, veel plezier en groetjes van ons
  2. Mandy Pina:
    23 maart 2016
    Gaaf allemaal hoor!! Wat een geweldige ervaring voor jullie allemaal!
    Nog gefeliciteerd met Tess!